Toyota vidí perspektívu v elektromobilite a v nových batériách so schopnosťou dobitia rádovo v minútach

Najväčší výrobca hybridných automobilov, ktorým je japonská spoločnosť Toyota, príde na trh s plne elektrickým vozidlom až v roku 2022. Podľa japonských médií Toyota pracuje na novej generácií batérií s pevným elektrolytom. Tieto pokročilé polovodičové batérie sa vyznačujú tým, že sa dajú dobiť v priebehu pár minút.

 Toyota

Nová generácia SSD batérií

Nový typ Solid-State batérií (SSD) by mal zaistiť dlhší dojazd elektromobilov, významne redukovať čas dobíjania a zvýšiť maximálne množstvo nabíjacích cyklov až na 1 200. Automobilka Toyota plánuje uviesť batériu do predaja okolo roku 2022, časť odborníkov však takýto harmonogram vníma ako príliš optimistický.

Ak Toyota skutočne použije tuhý polovodičový akumulátor, bude to znamenať odklon od dosiaľ najpočetnejšie používaných lítium-iónových batérií. Výhodou pokročilej technológie polovodičov je to, že ako pevné majú aj väčšiu hustotu energie a dobíjajú sa za podstatne kratší čas.

Časy ich dobíjania sa už nebudú merať na hodiny, ale na minúty. Docieli sa to toho práve použitím pevného elektrolytu medzi anódami a katódami a tiež oveľa tenšími vložkami medzi článkami, ktoré majú dnes 20 až 30 mikrónov. Toyota to chce znížiť na 3 až 4.

Podľa dostupných informácií na týchto SSD batériách už pracuje aj Bosch alebo Hyundai. Samotné akumulátory majú v porovnaní so súčasnou produkciou vynikať i ďalšími vlastnosťami: menšími rozmermi, nižšou cenou a väčšou šetrnosťou voči životnému prostrediu.

Hlavným prvkom, ktorý tento pokrok umožňuje, je nahradenie tekutej vodivej zložky pevnými kryštálmi a výmena lítia za sodík vyzrážaný z morskej vody. Toyota sľubuje, že batérie budú trvanlivejšie a rozhodne nebude pri nich hroziť riziko vzplanutia, a to jednoducho kvôli tomu, že nebudú obsahovať elektrolyt s horľavými látkami.


Súboj technológií

Toyota na nových SSD batériách pracuje od roku 2014. Do roku 2022 vedie ešte dlhá cesta, na ktorej sa môže hocičo zmeniť. Nie je vylúčené, že v medziobdobí sa komerčne presadí úplne iná technológia batérií.

V krátkodobom horizonte 3 až 5 rokov je možné predpokladať, že sa budú naďalej využívať skôr súčasné batérie na báze lítia. Nová technológia SSD batérií môže byť skutočne „prelomová“, ale o tom rozhodne vývoj trhu v budúcich rokoch. Niet pochýb o tom, že elektromobily budú potrebovať čoraz lepšie batérie, ak majú mať šancu uspieť a Toyota na nich, samozrejme, nepracuje ako jediná. 


Obrázok - zdroj:  Toyota

Zdroj: Solárne Novinky

Komentár k článku


Hore

Od 11. 3. 2014
TOPlist