Európa sa mení na obrovskú továreň na výrobu batérií?

Spoločnosť Northvolt plánuje vo Švédsku postaviť najväčšiu továreň na batérie v Európe. Jej zakladateľom je Peter Carlsson, ktorý je bývalý manažér automobilky Tesla. Teraz jeho firma Northvolt začína zháňať financie na stavbu.

 Wikipedia

Reakcie na prichádzajúci boom elektromobility 

Podľa Carlssona prechod dopravy na elektromobily vzbudí v Európe dosiaľ nevídaný dopyt po batériách. Jeho spoločnosť preto chystá vo Švédsku stavbu obrovskej továrne na batérie s kapacitou 32 GWh, ktorá sa môže veľkosťou vyrovnať gigafactory firmy Tesla v Nevadskej púšti v USA.

Nová továreň bude vyrábať batériové články a batérie pre elektromobily, systémy skladovania energie z OZE a elektrinou napájané produkty. Carlsson počíta predovšetkým s rastom dopytu po batériách zo strany výrobcov elektromobilov.


Zaisťuje sa financovanie

Spoločnosť Northvolt sa v súčasnosti snaží získať pre svoj podnikateľský zámer potrebný kapitál. Zdá sa, že to bude reálne. Prvým investorom, ktorý do projektu výstavby najväčšej továrne na batérie v Európe investoval 3,5 milióna eur, je spoločnosť InnoEnergy.

Plán na výstavbu obrovskej batériovej továrne hodlá podporiť aj švédsky energetický gigant Vattenfall. 

„Spoločnosť Vattenfall má jasnú stratégiu, ktorá počíta s premenou energetiky v prospech energeticky úsporných riešení v oblasti ochrany klímy. Práve akumulácia energie bude predstavovať základný prvok energetickej premeny. To platí hlavne pre sektor dopravy a väčšinu tradičnej energetiky. Preto považujeme projekt výstavby obrovskej batériovej továrne spoločnosti Northvolt za prínosný,“ povedal Andreas Regnell, vedúci stratégie a člen dozorcovskej rady spoločnosti Northvolt.  

Na realizáciu projektu potrebuje Northvolt investíciu vo výške štyri miliardy eur (108 miliárd korún) počas šiestich rokov. V továrni by malo pracovať 2 500 až 3 000 kvalifikovaných ľudí a používať by mala obnoviteľnú energiu.


Ďalšia investícia do batérií

„Nekonkurujeme Tesle, pretože ona nebude batérie predávať, ale propagujeme silnú víziu, že je nesmierne dôležité zbaviť našu spoločnosť závislosti od fosílnych palív,“ hovorí Carlsson. Jeho firma sa nechce preto zameriavať iba na výrobcov elektromobilov, ale aj na oblasť skladovania energie a ťažké priemyselné stroje.

Elektrifikácia sa v posledných rokoch stáva v dôsledku klimatických zmien rastúcim trendom v automobilovom priemysle. Podľa odhadov analytikov by sa v roku 2021 mohlo predať 4,4 milióna elektromobilov a hybridných vozidiel a v roku 2025 viac než šesť miliónov. Ešte vlani to bolo iba 1,1 milióna.

V Európe preto hneď niekoľko automobiliek, ako je napríklad Mercedes, Volkswagen a ďalšie, chystá nové obrovské továrne na výrobu batérií. Niektoré automobilky sa pripravujú vyrábať batérie samy, pretože nechcú závisieť od ázijských hráčov, ako je japonský Panasonic, juhokórejské LG Chem alebo čínska firma CATL.

Do výroby batérií hodlá razantne vstúpiť aj česká firma HE3DA. V Hornej Suchej na Karvinsku HE3DA postaví nové výrobné linky na výrobu batérií za 5,5 miliardy korún. Projekčné práce na výstavbu nového závodu už prebiehajú. Inštalácia technológií sa začne na konci tohto roka. Spoločnosť očakáva, že do konca roku 2018 by sa mala rozbehnúť vlastná výroba.


Obrázok - zdroj: Wikipedia

Zdroj: Solárne Novinky

Komentár k článku


Hore

Od 11. 3. 2014
TOPlist