Solárne plavidlo vyrazilo na cestu po európskych riekach

Jedinečná solárna loď SunRiver, ktorú postavil Miroslav Cink, vyrazila na cesty po európskych riekach. Loď teraz pláva v Poľsku a má namierené do Nemecka. V Česku ide o unikátnu výletnú loď, ktorá využíva solárny pohon. 


Foto 2793, SunRiver

Tri roky príprav

Koncept lode SunRiver vzišiel z dôkladného dizajnu, modelovania a experimentálneho overovania s cieľom dosiahnutia minimálneho hydrodynamického odporu trupu lode. Snahou celého projektu bolo získať maximum energie na pohon lode zo slnka pomocou najmodernejších solárnych technológií a batérií.

Vôbec prvýkrát vyrazila SunRiver na cestu v roku 2015. Realizácia projektu stavby výletnej lode zabrala takmer tri roky. Vytvorili sme plán a nasledovala skúška modelu. Museli sme si byť istí čo najmenším odporom lode, aby sme dosiahli čo najnižšiu spotrebu. Pri plavidle tohto typu je to veľmi dôležité, uviedol projektant lode Radko Resch.

Výletná loď SunRiver využíva vysokoúčinné solárne panely a výkonné batérie, ktoré sú v súčasnosti najlepšie na trhu. Účinnosť solárnych panelov je 21,5 %, čo umožňuje v letnej sezóne preplávať tisíce kilometrov výhradne na solárny pohon.

Ak by vzhľadom na zlé počasie nebol dlhodobo dostatok slnečného svitu, je možné núdzovo dobiť batérie z verejnej siete alebo z prenosného generátora. Ak sú batérie úplne nabité a je pod mrakom, loď sa vydrží plaviť ďalších sto kilometrov. Priemerná rýchlosť SunRiver je osem až desať kilometrov za hodinu.

Plavba bez kvapky paliva

Počas cesty loď nespotrebuje jedinú kvapku paliva. To je možné vďaka tomu, že túto unikátnu loď s príznačným názvom SunRiver (Slnečná rieka) poháňa len energia získaná zo slnka.

Kapitán lode Cink plánuje najprv vyraziť po Labe cez Magdeburg do Berlína. Tam sa napojí na kanál Spréva Odra a po Odre bude loď proti prúdu pokračovať až do poľských Krapkowic.

„Na lodi je všetok komfort. Nechýba vybavená kuchynka s jedálňou, dve spálne, kúpeľne s teplou vodou a toalety. Všetko poháňa iba solárna energia,“ hovorí Miroslav Cink a vysvetľuje, že obe strany lode pokryté solárnymi panelmi pracujú ako dve samostatné jednotky. „Sú to rovnocenné energetické polovice, každá má vlastný motor a batérie,“ dodáva.

Skúsený kapitán a dokonalá technika

Cink nevyráža so svojou loďou na plavbu po európskych riekach prvýkrát. Už pred dvomi rokmi prešiel časť Nemecka, Belgicko, Francúzsko a Holandsko.

V roku 2015 zamieril Cink z prístavu v Piešťanoch do Lübecku a odtiaľ do Hannoveru. Potom nasledovali Antverpy, Brusel, Paríž, Nancy, Koblenz, Amsterdam, Brémy, Minden a Magdeburg. Neskôr kapitán zamieril späť do Piešťan. Za tri mesiace som prešiel loďou 4 548 kilometrov.

Plavba prebehla bez vážnych problémov. Jediným nedostatkom, s ktorým sa stretol, bol prerušený kábel k čerpadlu.

Pre zvýšenie spoľahlivosti je silová časť lode rozdelená na dve samostatné jednotky (ľavú a pravú). To znamená, že loď má dve lodné skrutky a v prípade poruchy ľavej energetickej jednotky spoľahlivo dopláva len na pravej a naopak. Vo veľkých vlnách, pri silnom vetre, pri transporte a pri plavbe pod nízkymi mostmi sa horná strecha so solárnymi panelmi sklopí o 80 centimetrov. Na jedno nabitie batérie loď prepláva viac než 200 km.

SunRiver je vybavená úpravovňou vody vrátane odsoľovania. Znamená to, že na lodi je dostatok pitnej vody kedykoľvek počas plavby. Posádka preto nemusí vyhľadávať prístavy na dopĺňanie zásoby vody ani kupovať balenú vodu.

Zdroj: Solárne Novinky

Komentár k článku


Hore

Od 11. 3. 2014
TOPlist