Nový typ prietokovej batérie, ktorý môže zmeniť budúcnosť hybridov a elektromobilov

Vedci z Purdueovej univerzity v USA navrhli nový typ tekutej batérie, ktorú je možné veľmi rýchlo nabiť rádovo v minútach. Vďaka nej by malo byť možné nabíjať elektromobily na čerpacích staniciach rovnako rýchlo a bezpečne ako vozidlá na fosílne palivá.

 Sumomito

Koniec problémov s pomalým nabíjaním

Jedným z najdôležitejších parametrov každého elektromobilu či hybridného vozidla je dojazd na jedno nabitie a tiež životnosť batérie. Nabíjanie bolo doteraz možné iba v špeciálnych staniciach, kde v závislosti od typu vozidla mohlo trvať rádovo niekoľko hodín.

Vďaka novému vynálezu americkí vedci sľubujú, že ich batéria dokáže nielen zvýšiť rýchlosť nabíjania, ale tiež zjednoduší výstavbu infraštruktúry, ktorú elektromobily potrebujú na svoju prevádzku. Súčasné čerpacie stanice by mohli byť ľahko upravené tak, aby ich mohli používať i vodiči elektromobilov.


Stačí rýchla výmena elektrolytov

Na vývoji a komercializácii novej batérie spolupracujú profesori Purdueovej univerzity John Cushman a Eric Nauman, ktorí spoločne založili IFBattery LLC.

Ich prístup počíta s tým, že namiesto tradičného nabíjania sa v prietokovej batérii jednoducho vymenia kvapalné elektrolyty. Tieto môžu byť získané už z existujúcich batérií, čo ďalej znižuje nákladnosť celého procesu. Elektrické autá vybavené týmito batériami by mohli jednoducho prísť k čerpacej stanici, kde sa rýchlo odčerpá existujúci elektrolyt v batérii a natankuje sa nový.

Vedci počítajú s tým, že použitý elektrolyt z elektromobilov sa vráti späť v kamiónoch do veľkých solárnych alebo veterných fariem na nové nabitie. Týmto sa elektrolyt bude opakovane používať na ďalšie nabíjanie elektromobilov.

Prietokové batérie nie sú samy osebe ničím novým, tím odborníkov z Purdueovej univerzity však zdokonalil tento typ akumulátorov, ktorý už nebude používať drahé membrány. Týmto spôsobom sa znížia náklady na výrobu akumulátorov a predĺži sa ich životnosť.

„Membrány majú tendenciu zanášať sa, čo výrazne znižuje ich životnosť,“ tvrdí profesor Cushman z Purdueovej univerzity. Podľa Cushmana sú nové batérie bezpečné a ich parametre i náklady zodpovedajú potrebám masovej produkcie. Profesor Cushman a jeho kolegovia teraz hľadajú na ďalší rozvoj svojho projektu partnerov, ktorí by ich v začiatkoch financovali.


Obrázok-zdroj:  Sumomito

Zdroj: Solárne Novinky

Komentár k článku


Hore

Od 11. 3. 2014
TOPlist