Ovládne Čína svetový trh s batériami?

Do roku 2019 má americká automobilka Tesla v spolupráci s Panasonicom dokončiť gigafactory, kde sa majú v Nevadskej púšti vyrábať batérie s kapacitou 35 GWh. Oveľa väčšie ambície má čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology (CATL). V súčasnosti CATL pripravuje výstavbu obrovskej továrne na výrobu batérií s ročnou kapacitou 50 GWh.

 Toshiba

Súboj o trh

CATL sa netají zámerom, že chce prevziať kontrolu nad svetovou produkciou elektromobilov. Je to práve Čína, kde trh s výrobou batérií rastie najrýchlejšie na svete. Zásluhu na tom má výrobca CATL z mesta Ning-te. Spoločnosť rozhodne nie je žiadnym trpaslíkom, v súčasnosti má trhovú hodnotu 11,5 miliardy dolárov (294 miliárd korún).

CATL má ambíciu získať rovnaké postavenie vo výrobe batérii ako japonský koncern Panasonic. V rámci svojho zámeru hodlá CATL využiť podporu Pekingu v zámere ovládnuť výrobu elektromobilov a uspokojiť globálny trh s autami poháňanými elektromotormi.

Čína v tomto sektore agilne podporuje miestnych výrobcov a na zahraničných uvalila obmedzenia. Čínske lítium-iónové batérie začínajú dominovať, aj keď dosiaľ boli doménou japonských a kórejských firiem.

V súčasnosti má CATL výrobu batérií s celkovou kapacitou 7,6 gigawatthodiny (GWh). V roku 2020 by to malo byť 50 GWh. Muskova gigafactory v Nevade má vyrábať batérie s kapacitou 35 GWh. Pritom je treba vziať do úvahy, že Musk máva často problémy s plnením svojich cieľov. 


Výstavba nových výrobných zariadení

Výrobcovia ázijskej najväčšej ekonomiky majú podľa plánu čínskej vlády do roku 2020 zdvojnásobiť svoju produkciu a majú sa tiež zaujímať o akvizície v zahraničí. CATL už spolupracuje s BMW a teraz oznámila spoluprácu s francúzskou automobilkou PSA. Spolu s juhokórejským konkurentom LG majú dodávať batérie do hybridných aj plne elektrických vozidiel.

„Chceme sa stať lídrom v odbore v rámci celého dodávateľského reťazca,“ vysvetlil pre Financial Times Neill Yang, marketingový riaditeľ CATL. 

Vo Švédsku plánuje postaviť firma Northvolt najväčšiu továreň na batérie v Európe. Bývalý manažér Tesly Peter Carlsson teraz zháňa finančné prostriedky na financovanie projektu. Ak Northvolt s projektom uspeje, jeho továreň bude porovnateľná s gigafactory v Spojených štátoch.

V Európe preto hneď niekoľko automobiliek, ako je napríklad Mercedes, Volkswagen a ďalšie, chystá nové obrovské továrne na výrobu batérií. Niektoré automobilky sa pripravujú vyrábať batérie samy, pretože nechcú závisieť od ázijských hráčov, ako je japonský Panasonic, juhokórejské LG Chem alebo čínska firma CATL.

Do výroby batérií hodlá razantne vstúpiť aj česká firma HE3DA. V Hornej Suchej na Karvinsku HE3DA postaví nové výrobné linky na výrobu batérií za 5,5 miliardy korún. Projekčné práce na výstavbu nového závodu už prebiehajú. Inštalácia technológií sa začne na konci tohto roka. Spoločnosť očakáva, že do konca roku 2018 by sa mala rozbehnúť vlastná výroba.


Trh za 40 miliárd

Autopriemysel investuje stále viac peňazí do sektora elektromobilov. Podľa analýzy Goldman Sachs má hodnota tohto segmentu do roku 2025 vyrásť na 40 miliárd dolárov s tým, že dominovať mu bude Čína.

„Nebude jednoduché prekonať produkciu japonských a juhokórejských výrobcov, ale myslím si, že do desiatich rokov zostane na trhu okolo desať výrobcov lítiových batérií. Prví traja budú ovládať 60 percent trhu,“ tvrdí analytik spoločnosti Goldman Sachs Jang.

V súčasnosti je najväčším výrobcom elektromobilov čínska spoločnosť BYD z Šen-čenu, ktorá sa hodlá stať globálnym lídrom na trhu elektromobilov aj autobusov. Desaťpercentný podiel má v automobilke i americký investor Warren Buffett. Len v Číne by malo do roku 2020 po uliciach jazdiť päť miliónov elektrovozidiel, teraz je to milión. 


Obrázok-zdroj: Toshiba

Zdroj: Solárne Novinky

Komentár k článku


Hore

Od 11. 3. 2014
TOPlist